Start buitentrainingen mei 2020

Geplaatst op
12-05-2020
Categoriën
Nieuws

Sinds 16 maart jl. zijn er geen fysieke groepstrainingen meer. Dinsdag21 april jl. hebben we een update gekregen vanuit de overheid en zijn er weer mogelijkheden om kinderen te laten sporten. Voor Sportclub Pareja is dit een hele uitdaging daar binnensporten nog niet mag, zeker tot en met 19 mei 2020. Echter, wij denken in mogelijkheden om onze jeugd weer aan het bewegen te krijgen. In deze infobrief geven wij u daar uitgebreide informatie over.

 

Bestuur Sportclub Pareja

Dinsdagavond 21 april 2020 is duidelijk geworden dat kinderen t/m 18 jaar weer mogen gaan sporten, weliswaar buiten, maar dit is een mooie stap om mee te beginnen. Deze richtlijnen gelden t/m 19 mei 2020. Op 12 mei 2020 krijgen we een update van de overheid en zullen we jullie uiteraard verder op de hoogte houden hoe dit vertaald wordt naar de trainingen bij Sportclub Pareja. Wij als bestuur hebben gezocht naar kansen en mogelijkheden om de trainingen naar buiten te verplaatsen. Dit is gelukt, met de nodige aanpassingen in de trainingsschema’s.  De richtlijnen van het RIVM zijn leidend in de keuzes die we hebben gemaakt. Daarnaast hebben we afstemming gezocht met de gemeente Peel en Maas.

 

Buiten sporten

We gaan natuurlijk buiten sporten. Dit gaan we doen op verschillende locaties in de gemeente Peel en Maas. In het schema kunt u terugvinden op welke locatie uw zoon of dochter gaat trainen. Hier zijn ook openbare locaties bij. Daar kunnen dus ook andere mensen zijn. Te allen tijde geldt boven alles de regel van 1,5 meter afstand voor 13 jaar en ouder!

 

De kinderen t/m 18 jaar mogen deelnemen aan deze trainingen, dit is geen verplichting.

 

Regels

Om de trainingen buiten mogelijk te maken verzoeken wij u het volgende:

 

Ouders

  • informeer uw kind(eren) over de algemene veiligheids- en hygiëneregels en zorg dat ze altijd de aanwijzingen van de begeleiding opvolgen;
  • stem met uw kind uw contactgegevens af zoals 06-nummer;
  • meld uw kind(eren) tijdig af voor de sportactiviteit, zodat de organisatie rekening kan houden met de toestroom;
  • wanneer uw kind(eren) niet zelf naar de sportlocatie kunnen reizen zorg dan dat u als ouder/verzorger alleen reist en alleen uw eigen kind(eren) wegbrengt. Er wordt gezorgd voor een ‘kiss & ride’ plek. Het is niet toegestaan bij de locatie geparkeerd te blijven;
  • breng uw kind(eren) alleen naar de sportlocatie wanneer er een sportactiviteit voor uw kind(eren) gepland staat;
  • breng uw kind(eren) zoveel mogelijk op eigen gelegenheid naar de sportlocatie;
  • als ouder/verzorger/begeleider heeft u geen toegang tot de sportlocatie. Dit geldt zowel voor, tijdens als na de training van uw kind(eren);
  • kom niet eerder dan 5 minuten voor aanvang van de sportactiviteit op de sportlocatie;
  • volg altijd de aanwijzingen op van de organisatie, bijvoorbeeld de trainers/(hulp)leiding, begeleiders en bestuursleden;
  • direct na de sportactiviteit halen de ouder/verzorger de kinderen op van de sportlocatie/afgesproken plek. Zorg ervoor dat dit moment zo kort mogelijk is.
  • Na afloop van de training dient u de trainingslocatie direct te verlaten om zodoende opstoppingen te voorkomen tijdens een groepswissel.

 

Sporters

  • meld je tijdig af voor de sportactiviteit of volg de afspraken van de organisatie, bijvoorbeeld de trainers/(hulp)leiding, begeleiders en bestuursleden zodat de organisatie rekening kan houden met de toestroom;
  • kom alleen naar de sportlocatie wanneer er voor jou een sportactiviteit gepland staat;
  • reis alleen of kom met één persoon uit jouw huishouden;
  • kom zoveel mogelijk zelf en op eigen gelegenheid naar de sportlocatie;
  • kom in sportkleding naar de sportlocatie. Zorg voor gepaste buitenkleding: buitenschoenen, sportkleding. Eventueel aanwezige kleedkamers zijn gesloten. Je kunt ook niet douchen, zorg dat je thuis naar het toilet bent geweest;
  • kom niet eerder dan 5 minuten voor aanvang van de sportactiviteit naar de sportlocatie en wacht voor aanvang op de daarvoor aangewezen plek;
  • sporters van 13 t/m 18 jaar moeten 1,5 meter afstand houden tot alle andere personen (ook zussen of vriendinnen), maar ook tot trainers/(hulp)leiding en andere sporters. Bij sporters t/m 12 jaar is deze afstandsbeperking onderling niet aan de orde, wel t.o.v. trainers/(hulp)leiding;
  • neem je eigen bidon MET NAAM gevuld mee om uit te drinken;
  • verlaat direct na de sportactiviteit de sportlocatie;
  • volg altijd de aanwijzingen op van de organisatie, bijvoorbeeld de trainers/(hulp)leiding, begeleiders en bestuursleden. Wanneer een sporter zich niet aan de RIVM-maatregelen en/of aanwijzingen van de trainers/(hulp)leiding houdt, is de trainer/leiding bevoegd een sporter te waarschuwen en naar eigen inzicht de toegang tot de les te ontzeggen. De ouders worden zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld. Deze sporter dient voor de veiligheid van anderen de locatie te verlaten.

 

Voor iedereen (ouders, sporters, leiding):

  • blijf thuis als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38 C°);
  • blijf thuis als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/of benauwdheidsklachten. Als een ieder binnen het gezin 24 uur geen klachten heeft, mag je weer sporten en naar buiten;
  • blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact.

 

Alleen als we ons allemaal aan bovenstaande richtlijnen houden dan wordt het mogelijk om op een veilige manier te sporten.

 

Groepsindeling

Ten einde alle eerder genoemde maatregelen te kunnen borgen kunnen de frequentie, de trainingsdag en trainingstijd van uw zoon/dochter zijn gewijzigd. Kijk dus goed in het schema wanneer en op welke locatie uw zoon/dochter welkom is op de training. Tussen de trainingen zit minimaal 10 minuten, zodat er geen toestroom van kinderen en ouders is bij het halen en brengen.

 

Aandachtspunten

Wat verder nog belangrijk is:

  • Bij heel slecht weer gaan de trainingen niet door. U krijgt dan uiterlijk 1 uur van te voren een What’s app-bericht.
  • De (aanwezige of meegebrachte) materialen en/of speeltoestellen die tijdens een training worden gebruikt, worden voor- en na de training schoongemaakt.
  • De verschillende disciplines (trampolinespringen / dans / turnen / kleutergym / pre freerun) zullen elke op hun eigen manier invulling gaan geven aan de trainingen. Uiteraard rekening houdend met de richtlijnen.
  • Voor het turnen is een training buiten minder toestelgericht. Denk aan kracht- en conditietraining. Er zijn tal van mogelijkheden om te werken aan passieve lenigheid, actieve lenigheid, gymnastische sprongen, basisacrobatiek, loopscholing, choreografie, voetplaatsing, krachttraining, vormspanning, pirouettes en met nog wat extra creativiteit is een brugtraining zonder brug of een balktraining zonder balk ook mogelijk!

 

Misschien is buiten trainen niet waar we op hadden gehoopt, want de behoefte om weer ‘als vanouds’ aan de slag te gaan is natuurlijk in 9 weken tijd aangewakkerd, maar dat we weer mogen starten is tenminste iets. Iets waardoor we toch weer gezamenlijk van onze passie kunnen genieten. En dat mogelijk zelfs met een zonnetje op ons gezicht!

 

Wij hopen – door de buitentraining, net als in de lessen in de gym- of turnzaal, gevarieerd in te richten – dat het weer echt voelt als dansen / turnen / trampolinespringen / kleutergym of pre freerun! Want bewegen bestaat tenslotte uit enorm veel verschillende technische en fysieke aspecten en met een vleugje “out of the box” denken is er heel veel mogelijk!

Wij wensen de buitensporters veel sportplezier!

Met vriendelijke groet,

 

Bestuur Sportclub Pareja