Selectie middenbouw (8-12 jaar)

Inhoud en visie selectie turnen

Onze selectiegroepen bestaan uit getalenteerde en gemotiveerde turnsters. Wedstrijden staan centraal tijdens het selectie-turnen. Het deelnemen aan wedstrijden is verplicht. Tijdens de training wordt er gewerkt om de ‘vereiste oefenstof’ voor de wedstrijden onder de knie te krijgen. Natuurlijk stellen wij als Sportclub Pareja plezier in het turnen voorop. Onze visie is dat wanneer er vanuit plezier de sport bedreven wordt,  onze turnsters van daaruit hun prestaties kunnen ontwikkelen.

Door- en instroom van het selectie turnen

Om bij de selectie te behoren, word je geselecteerd door de leiding uit de recreatieve jeugd groepen. Mogelijke getalenteerde meiden met een leeftijd van 5, 6 of 7 jaar kunnen dan lid worden van de onderbouw (afhankelijk van hun leeftijd). In deze groepen maken jonge meiden, die nog niet deelnemen aan KNGU wedstrijden, kennis met de turnsport en de vier dames turntoestellen; sprong, brug, balk en vloer. Deze meiden nemen 1 tot 2 keer per jaar deel aan het recreatief turntoernooi en/of clubkampioenschappen. Het doel van deze recreatieve wedstrijden is dat ze kennis maken met de wedstrijd sfeer. Vanaf het kalenderjaar dat de turnster 9 wordt, wordt er deelgenomen aan officiële wedstrijden

Trainingen selectie turnen

De groepen zijn ingedeeld naar leeftijd en niveau van de turnsters. Iedereen traint minimaal twee keer 2 uur in de week. Afhankelijk van niveau en motivatie van de turnster is er een mogelijkheid om deel te nemen aan het 3e trainingsmoment in de week waardoor de turnster drie keer 2 uur per week traint.

De onderbouw turnt de voorgeschreven oefenstof van de KNGU. Hier mag en kan niet van af geweken worden. De keuze oefenstof is voor de turnsters van de bovenbouw. Dit houdt in dat je een aantal eisen moet turnen, maar dat je in de oefening vrij bent om te kiezen welke elementen je hiervoor gebruikt. Je krijgt dan een oefening met eigen choreografie op de balk en bij de vloer.

Wedstrijddeelname selectie turnen

Sportclub Pareja neemt deel aan individuele wedstrijden. Per leeftijdscategorie worden verschillende niveaus aangeboden. Sportclub Pareja biedt wedstrijd turnen aan voor de middenbouw niveau 4,5,6 en supplement G,F,E,D,C in de bovenbouw.

Naast de persoonlijke wedstrijden, organiseert Sportclub Pareja voor alle turnsters meermaals per jaar onderlinge wedstrijden zoals de koppelwedstrijd, clubkampioenschappen en andere leuke toernooitjes.